A rendezvény koncepciója
Az ÖKO-Sziget rendezvény koncepciójának alapját a Víz világnapjával kötöttük össze, mert a víz szerintünk is kiemelkedően fontos elem. Hazánk viszonylag szerencsés földrajzi adottságokkal bír, így az iható édesvíz jelenléte természetes ténynek tűnik. A klímaváltozás hatásai azoban itt is érezhetőek lesznek, melyek közül az egyik legfontosabb az egyenetlen és kiszámíthatatlan csapadékeloszlás. Ennek egyik jó mutatója, hogy a klímaváltozás miatt a Duna-Tisza közi homokhátságot az ENSZ immár a félsivatagok közé sorolja. Világviszonylatban a Fokvárost érintő vízhiány és az ehhez kötődő „nulladik nappal” bevezetett vízkorlátozás felrázó erejű. A vízhez kötődően minden eddigi szokásainkat, infrastruktúránkat újra kell gondolnunk. Az ÖKO-Sziget úgy tudja támogatni a vízzel kapcsolatos ismeretterjesztést, hogy alap- és maradandó témájaként minden alkalommal foglalkozik a víz valamilyen kiemelt szerepével.
Rendezvényünk alaptémája mellé évről-évre egy másik fenntarthatósági problémakört is fókuszba állítunk. A 2020-as évben az ÖKO-Sziget egy nagyobb léptékű kampány része lesz, amely meghatározza a főtémát. Sajnos már évek óta kapjuk azokat a jelzéseket, hogy a beporzó rovarok is nagymértékben pusztulnak. Beporzók nélkül felborulhatnak azok az életközösségek, melyek létezésén és zavartalan működésén alapszik az emberi civilizáció ma ismert formája: ha nincs, aki beporozza a növényeket, összeomolhat a mezőgazdaság és súlyos élelmiszerhiány állhat elő. Kína bizonyos vidékein, ahol a szennyezett levegő és a mezőgazdaságban használt vegyszerek következményeként az összes beporzó rovarfaj kipusztult, a lakosok kénytelenek kézzel beporozni a növényeket. Ez a folyamat időigényes, nagyon költséges és hatékonysága kisebb a rovarok általi beporzáshoz viszonyítva. Útjára indítottuk a LÉPNÉL? című kampányunkat, melynek célja, hogy több oldalról támogassuk a beporzók életben maradását bevonva ebbe, diákokat, cégeket, szakmai partnereket.
Az ÖKO-Sziget további céljai közé tartozik, hogy arra sarkallja a rendezvényen részt vevő diákokat, hogy rendszerben lássák a problémákat és azok megoldásait. A holisztikus gondolkodás az egyik kiútlehetőség a kialakult fenntarthatósági-környezeti-társadalmi problémából. Hangsúlyt helyezünk arra is, hogy az ismereteket minél inkább meg tudjuk jeleníteni, akár több érzékszervre hatva egy időben, ezzel mélyebb benyomást keltve, jobban elmélyítve a tudást.
A rendezvény helyszínéül továbbra is a Szentendrei-szigeten elhelyezkedő Szigetmonostor Faluházát (Klímaközpont) választottuk. Ez a terület méltó helyszín a Víz világnapja megemlékezésére, hiszen kiemelt szerepet játszik a környék és Budapest vízellátásában, valamint Szigetmonostor Önkormányzata fő vezérelvei közé tartozik a fenntarthatóság.
Az ÖKO-Szigetet már hatodik alkalommal rendezzük meg. Továbbra is szempont, hogy élményalapú, tapasztalati helyzeteken alapuló ismeretterjesztő programelemekkel várjuk az általános iskolák tanulóit és pedagógusait. A felnövekvő generációknak saját védelmük érdekében lesz szükségük erre a tudásra, mert a változások már elindultak, a kérdés hogy a jövőben hogyan tudunk ezekhez alkalmazkodni, illetve tudjuk-e enyhíteni ezeknek a folyamatoknak a hatását.
Az ÖKO-Sziget társprogramja az Életrevaló tábor, amely keretében a diákok a rendezvényen megszerzett tudásukat elmélyíthetik. A tábort a nyári szünidőben szervezzük Szigetmonostor külterületén, nomád, de biztonságos körülmények között.
Programelemek
A rendezvényt az általános iskolás korosztálynak (1-8. osztály) szervezzük. Lesznek szabadon látogatható (szakmai partnereink által nyújtott) és tematikus programelemek. A tematikus programelemeket négy korosztály szerint tagoljuk. Minden diákcsoport kb. másfél órát tölt a saját, tematikus állomásán, azonban előtte és utána alkalmuk lesz a szabadon látogatható programokban részt venni.
A programok felépítésénél az alábbi szempontokat vettük figyelembe:
- korosztálynak megfelelő ismeretek
- lehetőség saját kezű alkotással hozzájárulni a beporzók védelméhez
- szabadtéri mozgással egybekötött programlehetőség
Témakörök, korosztályok szerint:
1-2. osztályosok részére: pillangóetető készítés és ismerkedés a beporzókkal
Az alsó tagozatos diákok (I-IV. osztály) kézműves foglalkozás keretében pillangóetetőket készíthetnek, amelyeket saját kertjükben helyezhetnek ki. A pillangók nagyszámú jelenléte nem csak felemelő látvány, hanem jótékony hatásuk is van a kertben, számos növény beporzásáért felelnek.
Milyen egy méhecske testfelépítése vagy éppen egy pillangóé? Miben különbözik a darázs a pillangótól? Ezekre a kérdésekre kaphatnak választ a legkisebbek a játék során. Természetesen itt is igyekszünk átmozgatni őket, melynek jutalmául megszerezhetik az alkotórészeket és összeillesztve a darabokat kialakul az összkép.
3-4. osztályosok részére: pillangóetető készítés és a vegyszerek hatásai a beporzókra
Az 1-2. osztályosok kézműves foglalkozásához hasonlóan, a 3-4. osztály tanulói is pillangóetetőket készíthetnek.
Egy különálló játék keretében a diákok ismereteket szerezhetnek a különböző beporzók jellemzőiről, valamint a vegyszerek beporzó rovarokra gyakorolt veszélyes hatásáról. A fentiekben említett tudást a gyerekek egy mozgalmas játék keretében jelmezekbe öltözve (méhecske, méhész, vegyszer) sajátíthatják el.
5-6. osztályosok részére: méhecske-hotel barkácsolása és a méheket érintő globális veszélyek
A felsősök (V-VIII. osztály) kis méhecske-hotel készítésében vehetnek részt. Ez a feladat fejleszti a barkácstudást is. Az elkészített hoteleket a Szentendrei-sziget erdeiben fogjuk kihelyezni, ezzel az erdőben élő vadméheket segítjük. Sajnos az erdei méhek száma igen megfogyatkozott, így ennek fontos szerepe van a beporzó rovarok sokféleségét tekintve.
Egy kisebb felfedező túra keretében a diákok megismerhetik a méheket fenyegető globális problémákat. Tájékozódási gyakorlatuk során különböző helyszíneket járnak be, ahol egy-egy probléma megismerését szolgáló, kisebb próbatételeket teljesíthetnek. A túra végén röviden összegezzük az ismereteket.
7-8. osztályosok részére: méhecske-hotel barkácsolása és méhészet
Az 5-6. osztályosok barkácsoló tevékenységükhöz hasonlóan, a 7-8. osztály tanulói is kisméretű méhecske-hoteleket készíthetnek.
A diákok megismerkedhetnek a méhészek mindennapjaival, valamint különböző méhészeti eszközökkel. Az ősi mesterség alakulásától napjainkig tartó utazásukat szakavatott méhészek kalauzolják.
A program változtatásának jogát fenntartjuk.